Κεν Λόουτς - Ο σκηνοθέτης που έδεσε το καλλιτεχνικό του έργο με τις πολιτικές του ευαισθησίες
Για πάνω από 60 χρόνια, ο Κεν Λόουτς χρησιμοποιεί τον κινηματογράφο για να αποτυπώσει – και να καταδικάσει – την κοινωνική αδικία. Ένα από τα πρώτα του έργα για το BBC, το Cathy Come Home του 1996, διείσδυσε στην εθνική συνείδηση, ειδικά για άτομα που εργάζονταν στον τομέα της στέγασης. Πρόσφατα το Υπουργείο Δικαιοσύνης ανέφερε 36.000 υποθέσεις εξώσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό δεν περιλαμβάνει τους χιλιάδες ενοικιαστές που απειλούνται με απώλεια των κατοικιών τους από ιδιοκτήτες που δεν είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς το κράτος. Το προβλεπόμενο παλιρροϊκό κύμα εξώσεων θα προκαλέσει μια δραματική άνοδο των αστέγων στους δρόμους, εκτός αν η κυβέρνηση αλλάξει επειγόντως κατεύθυνση.
Ο Κεν Λόουτς μίλησε σε μια
διαδικτυακή εκδήλωση της ένωσης Homes for All συνοδευόμενος από ακτιβιστές για
ζητήματα στέγασης από την Οξφόρδη και το Βερολίνο, οι οποίοι ενημέρωσαν σχετικά
με εκστρατείες αντίστασης σε εξώσεις στην περιοχή τους. Γίνεται εύκολα φανερό
αυτός ο εργάτης της τέχνης που γεννήθηκε σαν σήμερα 17 Ιουνίου 1936 έχει
πραγματικά συνδέσει τις πολιτικές του ευαισθησίες με το καλλιτεχνικό του έργο.
Σε αντίθεση με άλλους
«εθνικούς θησαυρούς» της Βρετανίας ο Κεν Λόουτς αρνήθηκε να λάβει διάκριση και
να γίνει μέλος του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (OBE) το 1977
λέγοντας: «Το απέρριψα γιατί δεν είναι ένα κλαμπ που θέλε κάποιος να
συμμετάσχει ειδικά όταν κοιτάζει ποια είναι τα μέλη του. Συμβολίζει όλα τα
πράγματα που θεωρώ απεχθή: προστασία, στήριξη στη μοναρχία και το όνομα της
Βρετανικής Αυτοκρατορίας, η οποία είναι ένα μνημείο εκμετάλλευσης και
κατάκτησης».
Στο φιλμ του 2016 “I, Daniel
Blake”, ο ήρωας του σκηνοθέτη Κέν Λόουτς βιώνει το απάνθρωπο, αυτοματοποιημένο
γραφειοκρατικό οικοδόμημα στην προσπάθειά του να διεκδικήσει κάποιες κοινωνικές
παροχές από ένα σύστημα πρόνοιας το οποίο πληρώνει χρόνια. Επιπλέον βρίσκεται
αντιμέτωπος και με την αναγκαιότητα εξοικείωσης με την τεχνολογία. Τελικά
απομακρύνεται από το Κέντρο Ευρέσεως Εργασίας. Συνοδεύεται από την Katie και τα
δύο μικρά παιδιά της που έχουν μετακινηθεί σε προσωρινά καταλύματα εκατοντάδες
μίλια από το σπίτι τους. Καθώς η κατάστασή τους γίνεται πιο απελπιστική
αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν μια τράπεζα τροφίμων, κάτι που έχει γίνει πια
τόσο συνηθισμένο που η κυβέρνηση αντιμετωπίζει ως κανονικότητα.
Ο Κεν Λόουτς που έχει
τιμηθεί δυο φορές με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών έχει μίλησει στο
ΑΠΕ-ΜΠΕ και για το πάγιο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των γλυπτών του
Παρθενώνα. «Τα Γλυπτά είναι κλεμμένα. Φυσικά και θα πρέπει να επιστρέψουν στην
Ελλάδα και στον ελληνικό λαό. Είναι ένα κεντρικό σημείο της ιστορία σας»
Η κινηματογραφική ταινία του
Λόουτς “The Spirit of 45” του 2013 είναι γεμάτη παραδείγματα για το πώς μια χώρα
μπορεί να ανοικοδομήσει την κοινωνική και φυσική της υποδομή δημιουργώντας
θέσεις εργασίας, σπίτια και υπηρεσίες που δεν υποτάσσονται στις ιδιοτροπίες της
αγοράς ή ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των πανδημιών.
Πηγή: Σινεφίλ