...3.800 σελίδες για ένα μόνο αντίγραφο...
Στο παρακάτω κείμενο του Γιάννη Μωραϊτίδη περιγράφεται ο Γολγοθάς που είναι υποχρεωμένος να ανέβει ένας εργαζόμενος που απασχολείται στον τομέα των προμηθειών ενός Δήμου προκειμένου να φέρει εις πέρας ένα θέμα. Χρειάστηκαν 3.800 σελίδες για τη δημιουργία ενός αντιγράφου που χρειάζεται η Οικονομική Υπηρεσία για να προχωρήσει το ένταλμα. Και προσέξτε όλα αυτά τα έγγραφα υπάρχουν σε ηλεκτρονική μορφή και είναι ήδη ελεγμένα από άλλες αρμόδιες υπηρεσίες. Όλα αυτά τα αλλοπρόσαλλα, ως εργαζόμενοι, είμαστε υποχρεωμένοι βάσει νόμου να τα πραγματοποιούμε. Και βέβαια όλα αυτά τα έγγραφα, πέρα από την οικονομική σπατάλη παραγωγής τους, τη σπατάλη χαρτιού, τις φθορές των ανταλλακτικών των μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται, αλλά και των εργατοωρών που χάνονται, πρέπει και να αρχειοθετηθούν. Κι κάποια απ' αυτά τα έγγραφα, όχι λίγα, πρέπει επίσης να ταξιδέψουν σε άλλες υπηρεσίες εκτός Δήμου και επειδή το τμήμα προμηθειών του Δήμου μας δεν είναι κομμάτι της Οικονομικής Υπηρεσίας είναι αναγκασμένες και οι δύο υπηρεσίες (Οικονομική και Τεχνική) να διατηρούν ξεχωριστά αρχεία. Αυτό σημαίνει περισσότερους χώρους που δεν έχουμε. Δείτε αμέσως παρακάτω ένα κομμάτι από την πολυσέλιδη τοποθέτηση του συναδέλφου για το θέμα.
"...Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι για τη συγκεκριμένη δημόσια σύμβαση προμήθειας το σύνολο των δικαιολογητικών που διακινήθηκε σε φυσική μορφή αποτελείται από τουλάχιστον 3.800 σελίδες (για ένα μόνο αντίγραφο από τα δύο που απαιτούνται), ταξινομημένες σε κλασέρ αρχειοθέτησης και συσκευασμένες σε μεγάλο χαρτοκιβώτιο για την μεταφορά του οποίου απαιτήθηκε χειροκίνητο καρότσι μεταφοράς. (βλέπε συνημμένη φωτογραφία). Όταν η Υπηρεσία μας υλοποιεί πάνω από είκοσι ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς ετησίως για συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών (χωρίς να υπολογίζονται σε αυτές οι συμβάσεις των έργων, των μελετών και των τεχνικών υπηρεσιών) μπορούμε εύκολα να διαπιστώσουμε τον όγκο των απαιτούμενων εκτυπώσεων.
Παρόμοια διακίνηση των παραπάνω δικαιολογητικών σε φυσική μορφή γίνεται και κατά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας των δημοσίων συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ως εργαζόμενοι αλλά και ως πολίτες, μας είναι αδιανόητο την ψηφιακή εποχή που ζούμε, να σπαταλώνται τόσοι πόροι για άσκοπες εκτυπώσεις, τη στιγμή που όλα τα ανωτέρω έγγραφα υπάρχουν αναρτημένα και ψηφιακά υπογεγραμμένα στην πλατφόρμα του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.Δ.Η.Σ.), του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ.) και του Διαύγεια.
Είναι σε όλους γνωστό ότι η πολυνομία και η κακονομία είναι δύο πολύ σοβαρά προβλήματα της διαδικασίας νομοθέτησης, που έχουν άμεσες και δραματικές επιπτώσεις στη δημόσια διοίκηση και τη γραφειοκρατία. Αν κάποιος μετρήσει τους νόμους που περιέχουν τροποποιητικές διατάξεις του Ν. 4412/2016, ενός σχετικά πρόσφατου νόμου που διέπει τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, αντιλαμβάνεται αμέσως την προχειρότητα με την οποία η Πολιτεία διαχρονικά αντιμετωπίζει όλους όσους εργάζονται για την πιστή και ορθή εφαρμογή των όσων αυτή με επιπολαιότητα αποφασίζει και τελικά τον ίδιο τον πολίτη. Οι πρακτικές αυτές συνιστούν κατάφωρη καταστρατήγηση της καλής νομοθέτησης ως αναγκαίας προϋπόθεσης της δίκαιης και αποτελεσματικής λειτουργίας της Πολιτείας.
Οι Ο.Τ.Α. έχοντας υποστεί πρωτίστως οι ίδιοι, τις δυσμενείς επιδράσεις της δημοσιονομικής προσαρμογής (σε οικονομικούς πόρους αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό), αντιμετωπίζουν τεράστια δυσκολία να ανταπεξέλθουν στις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες των πολιτών τους. Το οξύμωρο όμως είναι ότι από τη μία οι Ο.Τ.Α. με όλα τα προβλήματά τους, καλούνται να δώσουν καθημερινές μάχες για να σταθούν δίπλα στους πολίτες τους, εφαρμόζοντας γραφειοκρατικά Βασιλικά Διατάγματα του προηγούμενου αιώνα και από την άλλη η Πολιτεία μας, επαίρεται ότι ηγείται στην 4η βιομηχανική επανάσταση.
Ως Υπηρεσία θεωρούμε ότι είναι επιτακτική ανάγκη, ως Δήμος να διεκδικήσουμε άμεσα τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις διαδικασίες εκκαθάρισης και ενταλματοποίησης των δαπανών των Ο.Τ.Α., και γενικότερα την απλούστευση όλων των διαδικασιών και τη μείωση της γραφειοκρατίας μέσω της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, και την έκδοση της αντίστοιχης ΚΥΑ για τους Ο.Τ.Α. του Ν. 4270/2014, που εκκρεμεί. Η εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων μεταξύ των Δημοσίων Υπηρεσιών θα συμβάλει άμεσα στην εξοικονόμηση πόρων και επιτάχυνση των διαδικασιών περαίωσης.
Προσδοκώντας στην άμεση παρέμβασή σας, στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου, στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος αλλά κυρίως στο Υπουργείο Εσωτερικών, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Ο Προϊστάμενος
του Τμήματος Προμηθειών
και Αποθηκών
Μωραϊτίδης Ε. Ιωάννης
Μηχανολόγος Μηχανικός Τ.Ε.".
Σκεφτείτε πόσο πιο δύσκολα γίνονται τα πράγματα με δεδομένη την πολύ μεγάλη υποστελέχωση όλων των υπηρεσιών. Και επειδή οι μάχες πρέπει να δίνονται στους χώρους εργασίας με τη συμμετοχή όλων των εργαζομένων, αλλά και των διοικήσεων, αφού μιλάμε για την καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών, οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στο συνάδελφο Γιάννη Μωραϊτίδη που ανέδειξε το θέμα και καλούμε τη διοίκηση να πράξει τα δέοντα για τη διεκδίκηση των αυτονόητων. Οι δε εργαζόμενοι, οι οποίοι βιώνουν όλη αυτή τη νομοθετική προχειρότητα της πολιτείας, πρέπει να συνειδητοποιήσουν τη δύναμή τους και να αναλάβουν το μερίδιο των ευθυνών που τους αναλογεί για την καλύτερη λειτουργία των υπηρεσιών.
Στο Δήμο μας το τελευταίο διάστημα οι εργαζόμενοι αποδεικνύουν ότι δεν είναι ωσοί παρών στις υπηρεσιακές τους θέσεις τόσο με την ανάδειξη του θέματος για την κακή λειτουργία της μαρίνας Νάουσας όσο και με την αναφορά των γραφειοκρατικών αστοχιών που δημιουργούνται από το πρόχειρο νομοθετικό έργο των κυβερνήσεων.
Γιώργος Ανδρεάδης