Πρώτα νοσοκομείο και μετά αεροδρόμιο


Η επέκταση του αεροδρομίου της Πάρου είναι πλέον σίγουρη με την διαφορά ότι κάποιοι κρύβουν αλήθειες και καθαρά από τύχη δεν έχουμε βρεθεί προ εκπλήξεως.

Δεν θα αναφερθώ στις υποδομές όπως δρόμοι, ύδρευση ή στην περιβαλλοντολογική καταστροφή του νησιού κλπ, αυτά δεν αποτελούν κανένα άμεσο κίνδυνο.

Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι προσωπικά είμαι υπέρ της επέκτασης του αεροδρομίου αλλά με προτεραιότητα την κατασκευή ενός νοσοκομείου το οποίο όπως θα καταλάβετε διαβάζοντας παρακάτω είναι αναγκαίο σε μέρη όπου υπάρχουν αεροδρόμια, όπως πχ στην Σαντορίνη, Μύκονο, Νάξο, Σύρο κλπ.

Ας δούμε λοιπόν μερικές αλήθειες σε ότι αφορά την ασφάλεια των πτήσεων που ίσως δεν γνωρίζετε…

Η απογείωση και η προσγείωση διαρκούν ελάχιστες στιγμές, σε σχέση με ολόκληρο το ταξίδι, αλλά είναι αρκετές, για να γίνει το κακό… Γιατί όμως;

Η απογείωση και η προσγείωση, λοιπόν, θεωρούνται τα πιο επικίνδυνα μέρη μιας πτήσης. Δύο φάσεις, οι οποίες διαρκούν ελάχιστες στιγμές, σε σχέση με ολόκληρο το ταξίδι, αλλά είναι αρκετές, για να γίνει το κακό -μακριά από εμάς…

Στο βίντεο του Business Insider βλέπουμε ένα γράφημα της Boeing, η οποία καταγράφει κάθε χρόνο τα θανατηφόρα αεροπορικά ατυχήματα -εμπορικών αεροσκαφών- και τα κατηγοριοποιεί με βάση το πότε συνέβησαν στη διάρκεια της πτήσης.

Η Boeing χωρίζει, δε, τη μέση πτήση διάρκειας 1,5 ώρας σε οκτώ φάσεις.

Αλλά θα εξετάσουμε μόνο τις πέντε, ξεκινώντας από την απογείωση και την αρχική ανάβαση.

Αυτή η φάση καταλαμβάνει μόλις το 2% της συνολικής πτήσης, αλλά εκεί συμβαίνει το 14% των θανατηφόρων ατυχημάτων. Δεν είναι μεγάλο το νούμερο, αλλά σε συνάρτηση με τη φάση της πλεύσης, είναι. Διότι, σε αυτήν τη φάση, που καταλαμβάνει κάτι παραπάνω από το μισό ταξίδι της 1,5 ώρας, τα θανατηφόρα ατυχήματα μετά βίας φτάνουν το 11%! Και κλείνουμε με την τελική κάθοδο και προσγείωση, που καταλαμβάνουν το 4% του χρόνου της συνολικής πτήσης. Διαρκούν, δηλαδή, δύο φορές περισσότερο από την απογείωση και την αρχική ανάβαση.

Eδώ, λοιπόν, βρίσκουμε τον… πρωταθλητή, με ένα τεράστιο 49% των θανατηφόρων ατυχημάτων να συμβαίνουν σε αυτό το σύντομο 4% της πτήσης, καθιστώντας την τελική κάθοδο και προσγείωση το πιο θανατηφόρο τμήμα του ταξιδιού με αεροπλάνο!

Γιατί όμως;

Στην απογείωση και πόσο μάλλον στην προσγείωση, το αεροσκάφος βρίσκεται χαμηλά και πηγαίνει πιο αργά. Οπότε, αν συμβεί το οτιδήποτε, δεν υπάρχει επαρκής χρόνος αντίδρασης.

Όταν τα αεροπλάνα ταξιδεύουν στα 36.000 πόδια, ο πιλότος έχει την πολυτέλεια του χρόνου και του χώρου, για να διορθώσει τα περισσότερα από τα προβλήματα, που ενδέχεται να παρουσιαστούν. Ακόμα και αν βγουν εκτός οι δύο κινητήρες, το αεροπλάνο δεν θα πέσει απλά από τον ουρανό. Γίνεται ένα ανεμόπτερο. Σε αυτή την κατάσταση, ένα τυπικό αεροσκάφος χάνει περίπου ένα μίλι σε υψόμετρο για κάθε 10 που κινείται προς τα εμπρός, δίνοντας στον πιλότο περισσότερα από οκτώ λεπτά, για να βρει ένα μέρος, προκειμένου να προσγειωθεί. Αλλά, αν κάτι πάει στραβά κοντά στο έδαφος, το παράθυρο αυτό της… σωτηρίας συρρικνώνεται σημαντικά.

Για ένα τυπικό εμπορικό τζετ, η απογείωση διαρκεί μόνο 30 έως 35 δευτερόλεπτα. Σε περίπτωση βλάβης ενός κινητήρα ή σε επιπλοκές στο σύστημα απογείωσης, ο χειριστής δεν έχει σχεδόν καθόλου χρόνο, για να αποφασίσει αν θα απογειωθεί ή αν θα προσπαθήσει να σταματήσει ένα μεταλλικό θηρίο 80 τόνων. Οι απογειώσεις, εξάλλου, που ακυρώνονται την τελευταία στιγμή, είναι εξαιρετικά σπάνιες.

Όταν το αεροπλάνο αφήνει τον αεροδιάδρομο με ταχύτητα πάνω από 100 μίλια την ώρα, όλα συμβαίνουν πολύ γρήγορα. Η απόφαση, λοιπόν, για ακύρωση της απογείωσης είναι μια πολύ… έντονη απόφαση, επειδή μπορεί να γίνει μόνο κάτω από μια ορισμένη ταχύτητα, αλλιώς, λόγω της φυσικής, δεν υπάρχει περίπτωση να σταματήσει το αεροπλάνο. Απλά δεν γίνεται.

Αν το αεροπλάνο δεν απογειωθεί ή προσπαθήσει να σταματήσει από κάποιο σημείο και μετά, θα ξεπεράσει την άκρη του διαδρόμου. Που, ανάλογα με το αεροδρόμιο, θα μπορούσε να σημαίνει σύγκρουση με βράχια, βουτιά στη θάλασσα, ακόμη και… έξοδο σε αυτοκινητόδρομο ή κατοικημένη περιοχή.

Σε επικίνδυνους διαδρόμους, όπως στο Telluride, στο Κολοράντο, όπου υπάρχει… γκρεμός 1.000 ποδιών στην άκρη του, τα αεροδρόμια έχουν εγκαταστήσει ένα ελαστικό μηχανικό σύστημα, σαν μαξιλαράκι σκεφτείτε, που θα κρατήσει όποιο αεροπλάνο δεν καταφέρει να «σηκωθεί». Λειτουργεί ομοίως και στην προσγείωση, αν κάτι πάει στραβά.

Γιατί είναι πιο επικίνδυνη η προσγείωση σε σχέση με την απογείωση;

Απλούστατα, διότι είναι πιο εύκολο να κάνεις ένα αεροπλάνο να πετάξει από το να σταματήσει.

Δεδομένου, δε, ότι η ταχύτητα του αεροπλάνου έχει μειωθεί σημαντικά πριν την προσγείωση, οποιοδήποτε αεράκι ή κάτι τέτοιο, θα μπορούσε να έχει πιο δραματικό αντίκτυπο από ό,τι στην απογείωση.

Κατά τη διάρκεια της προσγείωσης, ο χειριστής επικοινωνεί με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, περιστρέφεται γύρω από διάδρομο και ενημερώνει το πλήρωμα. Παρόμοια πράγματα συμβαίνουν και στην απογείωση, αλλά στην προσγείωση όλα αυτά συμβαίνουν ενώ το αεροσκάφος πετά προς το έδαφος αντί για μακριά από αυτό.

Μερικές φορές, σε μια κανονική προσγείωση, όπου όλα πάνε καλά, κάτι συμβαίνει στο τελευταίο δευτερόλεπτο, που οδηγεί σε ατύχημα. Σε άλλες περιπτώσεις, υπάρχει επείγουσα κατάσταση στο αεροσκάφος από τη φάση της πλεύσης, η οποία έχει ήδη περιπλέξει την προσγείωση.

Έχει γίνει αεροπορικό ατύχημα στο νησί μας ;

Ένα παρόμοιο ατύχημα είχαμε το 1997 στο παλιό αεροδρόμιο της Πάρου όταν η πτήση 078 της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας κατά την προσγείωση το αεροσκάφος τύπου Dornier 228 δέχθηκε καθοδικό κύμα με αποτέλεσμα να χάσει τους τροχούς του. Ευτυχώς δεν υπήρξε κανένας θανάσιμος τραυματισμός, σε αυτό βοήθησε ότι το αεροσκάφος ήταν μικρό και η ταχύτητα προσγείωσης είναι περίπου στα 80 km/h , αυτό όμως δεν θα συμβεί σε ένα airbus 80 τόνων με ταχύτητα προσγείωσης πάνω από 100 km/h. Σημ. η ταχύτητα προσγείωσης εξαρτάται από τον τύπο και το βάρος του αεροσκάφους, παράδειγμα ένα Boeing 747 μπορεί να προσγειωθεί με ταχύτητα περίπου 260 km/h.

Άλλο ένα αεροπορικό ατύχημα έγινε στις 12 Ιουλίου 2019 στο γειτονικό μας νησί στη Νάξο όταν από ένα λάθος του πιλότου κατά την απογείωση το αεροσκάφος κατέληξε εκτός διαδρόμου

Όπως καταλάβατε το να συμβεί ένα ατύχημα δεν είναι απίθανο και δεν μπορεί κανείς να το αποκλείσει. Με την επέκταση του αεροδρομίου δεν θα αλλάξει κάτι, απλά αυξάνοντας τον αριθμό των πτήσεων αυξάνεται και η πιθανότητα ατυχήματος. Δεν παίζει κανένα ρόλο η κατασκευή του αεροδρομίου, στα μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα αεροδρόμια έχουν συμβεί παρόμοια ατυχήματα.

Και εδώ ερχόμαστε αντιμέτωποι με το ερώτημα :

Τι θα γίνει αν συμβεί ένα αεροπορικό ατύχημα στο νησί μας και υπάρχουν βαριά τραυματίες; Που θα τους πάμε; Στο κέντρο υγείας Πάρου;

Ας βγει κάποιος να μας πει ευθέως αν μπορεί το κέντρο υγείας Πάρου να αντεπεξέλθει σε ένα τέτοιο συμβάν και πώς.

Σε περίπτωση που συμβεί ένα ατύχημα σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο του κόσμου βάση των διεθνών κανονισμών το αεροδρόμιο κλείνει, που σημαίνει ότι καμία προσγείωση ή απογείωση δεν πραγματοποιείται, δηλαδή δεν θα έχουμε ούτε την δυνατότητα για γρήγορη αεροδιακομιδή τραυματιών σε άλλο μέρος.

Είναι άξιο απορίας πως μπορεί να πάρει κάποιος μια απόφαση να φτιάξει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στις Κυκλάδες χωρίς να υποστηρίζεται από ένα σύγχρονο νοσοκομείο που κανονικά θα έπρεπε να υπήρχε από την στιγμή που κατασκευάστηκε το πρώτο αεροδρόμιο στο νησί μας. Η “καραμέλα” ότι είναι για το καλό του τόπου μετά από όσα αναφέρθηκαν δεν είμαι σίγουρος ότι ισχύει, μόνο υπό προϋποθέσεις. Ένα θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα μπορεί να σβήσει το νησί μας από τον τουριστικό χάρτη και δεν θα φταίει το αεροδρόμιο.

Τελικά είναι ασφαλές να ταξιδεύουμε με αεροπλάνο;

Όσο για τα ταξίδια σας με το αεροπλάνο μην φοβάστε και να το εμπιστεύεστε σαν μεταφορικό μέσο. Με βάση τις στατιστικές είναι πιο ασφαλές μέσο ακόμη και από το αυτοκίνητο που οδηγείτε. Είναι πιο πιθανό να πεθάνετε ενώ απολαμβάνετε ένα ωραίο γεύμα ή από… κλωτσιά γαϊδάρου, παρά σε κάποιο αεροπορικό δυστύχημα.

Σκεφτείτε ότι ακόμη και αν συμβεί κάποιο ατύχημα στην επόμενη πτήση σας, θα έχετε πιθανότητα 95,7% για να επιβιώσετε. Όμως σε μέρη που δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές το ποσοστό αυτό μειώνεται ανησυχητικά.

Πηγή: Ηλίας Αργυρόπουλος για το parosnews.net με πληροφορίες από: Business Insider, CNN.gr, tanea.gr, gazzetta.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Καθηγητής Κοινωνικής Εργασίας μας μιλά για την ιδρυματοποίηση της παιδικής προστασίας

Καύσιμα: Στα επίπεδα προ του πολέμου οι τιμές- Μειωμένη η ζήτηση για βενζίνη

Υπάρχει ανεξάρτητη πολιτική;

Ο ΔΗΜΟΣ ΠΑΡΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ & ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΕΙ

Προσεγγίζοντας και αναλύοντας τις πολιτικές δυνάμεις του νησιού μας: ΜΕΡΑ25